torsdag 21 augusti 2008

Där ser ni...

...att det visst kan hända er. Hur många av er har varit i Spanien? De flesta, va? Just det!
Som sagt var det även svenskar ombord, plus en massa barn. Det händer nämligen även svenskar och barn. Piloten väljer inte direkt ut vilken typ av passagerare som ska vara ombord när det är dags. Inför döden är vi alla lika.

Kan inte folk bara sluta påstå att det är riskfritt att flyga och att det är världens säkraste transportmedel och att de inte förstår hur man kan vara så panikslaget livrädd som JAG ÄR för just flygning?
Visserligen flyger även jag once in a while, men jag är inte så naiv att jag blir mer rädd för att det nyligen hänt en olycka. Snarare flyger jag hellre just efter att det hänt en olycka, eftersom det borde vara just då det är som allra mest säkerhetspådrag. Vem av er tror att man skulle kunnat få med en nagelfil av stål i handbagaget på ett plan till USA för sisådär 6 år sedan?
Ingen? Nej, jag tänkte väl det. Ändå var det just vad jag fick när jag flög dit i somras. Av rent misstag förstås. Men då vill jag ändå påstå att säkerhetspersonalens misstag var en aning grövre.
Ren tur för dem att jag inte var den ökende Nailripperkiller...

Kort sagt: Flygning är farligt, man kan dö. Jag visste det redan tidigare, övriga påmindes om det idag.

Precis som med alla andra händelser där människor dör i förtid är detta en fruktansvärd tragedi och mina tankar går till de anhöriga. I övrigt påverkar det mig inte mer än att jag i framtiden kommer vägra att sitta kvar på ett plan som krånglar och gör upprepade startförsök...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att flyga är inte riskfritt men betydligt säkrare än att åka bil. Faktiskt. Men bara för det så behöver det ju inte betyda att man inte får vara rädd och försiktig om man nu råkar vara flygrädd. Att flyga är ju mindre vanligt förekommande än att åka bil i de flesta människors liv - och just saker som vi inte är vana vid brukar ha en större tendens att göra oss rädda.

Bjoggerskan sa...

exakt! Jag stör mig på när folk talar om för mig att jag inte ska vara flygrädd.
Peronsligen anser jag det skittöntigt att vara rädd för spindlar eftersom de i Sverige är totalt harmlösa och pyttesmå, men jag skulle ju inte tala om för en spindelfobiker att "nej, gud så irrelevant att vara rädd för spindlar- jag förstååår inte hur du kan vara det?"