måndag 14 juli 2008

Laddar för löp

Om några minuter ska jag springa ut. Det har nyss dragit förbi ett ruggigt åskoväder som hindrade mig från att våga utanför dörren, men det verkar över nu.

Under tiden passade jag på att beställa ett par skor och en kappa från USA. Det är första gången jag handlar kläder över nätet på det sättet, men jag blev totalt förälskad och vet att jag bara skulle ångra mig om jag inte slog till. Dessutom tycker jag det är sån ångest att springa omkring på stan och leta efter saker.

Jag är förmodligen den sämsta shopperskan som existerar. Jag kan helt enkelt inte förmå mig att köpa saker jag inte verkligen behöver eller åtminstone har ett ädelt syfte med. Som tex någon specifik tillställning jag ska på. Då kan det lixom vara berättigat att köpa ett par nya skor eller så.

Men är det bara en vanlig tisdag och jag inte har något särskilt för mig framöver - då finner jag inget motiv till att köpa på mig massa saker i onödan. "Bara för att" lixom. Nej, då sparar jag hellre de pengarna tills jag verkligen behöver en ny jacka, eller nya skor, eller något smink som är slut. Eller tills jag blir bjuden på någon flådig fest med glamourös dresscode. Då tycker tom jag det är roligt att shoppa.

Hellre lite färre men väl genomtänkta plagg i garderoben än massa blaj som bara åkte ner i varukorgen för att det var billigt. Jag har ju så jag klarar mig. Jag kan inte med gott samvete köpa på mig massa saker som jag inte känner att jag behöver.

Inte när halva jordklotet svälter ihjäl och den andra halvan förintar dess existens.

Men dessa - suck - var för läckra för att slippa undan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

sen så står de ju faktistk kimora i bakrunden... vår käre far

Bjoggerskan sa...

ja, exakt!
Man var nästan tvungen att köpa skorna bara därför.